måndag 13 april 2015

6-månaderskontroll på Reumatologen

I morse var det dags för halvårskontroll hos min läkare. Att köra till Lund, måndag morgon med all trafik, vägarbeten och långsamtgående fordon prövade mitt tålamod. Vilken tur att jag inte hade några barn i bilen för både ett och två fula ord hoppade ur min mun...

Mina leder var ok. Min doktor sa att jag låg helt perfekt i vikt nu, de tjugofem kilona som är borta har definitivt gynnat mina leder. Till skillnad från sjukgymnasten så tyckte hon att jag visst skulle fortsätta med styrketräning med lätta vikter. Jag själv upplevde att jag var rörligare då. Nu har jag väldigt problem att sträcka ut mina armar. Rörelseinskränkningar så att säga... 

Mina fötter var dåliga. Jag har skjutit upp operation i strax över 2 år nu. Mina tår lämnade golvet för flera år sedan så när jag trampar så trampar jag på främre trampdynan vilket blir fel. Ska få tid till röntgen och till ortopeden så får vi se om jag gillar deras förslag. Skulle jag gå efter när en operation passar in i mitt liv så blir svaret kort och gott aldrig

Jag hade fortfarande slemmiga lungor och ska fortsätta med bricanyl och avvakta med mina injektioner ett tag till. Ska gå och ta pneumokockvaccin, främst eftersom jag relativt ofta får lunginflammationer. Blev också ombedd att vaccinera mig med Prevenar 13 som också är en variant på pneumokockvaccin. Jag ska ha maximalt skydd... Mitt blodtryck var bra, har inte tagit blodtrycksmedicinen på länge men trots det låg trycket fint, 117/75. Avslutade besöket med att lämna ett urinprov, förhoppningsvis är mina njurar bra.

Ikväll väntar mattekurs för min del. Hela kommunen satsar på matematikcirkel för lärarna. Trots att jag är relativt nyutbildad så kunde jag ändå inte slippa ;-) Men idag är det gång nr 9 av 10 sedan har två terminer passerat.

Ha en trevlig eftermiddag och kväll!

2 kommentarer:

  1. Usch va jobbigt. Men så skönt att allt såg bra ut. Hoppas du får en fin vecka. Kram

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥