måndag 29 september 2014

Gubben Höst

Måndagar är väl alltid lite långsamma. Man är lite trött efter helgen.
I morse när jag kom till jobb så såg det ut så här...


Det var kallt, lite dis och solsken. Ett fantastiskt ljus.
Önskar att jag hade haft min systemkamera i fickan, men icke. 

Det är svårt att förstå att det snart är oktober och att tempen ändå visar 19-20 grader. Varma sensommardagar med kalla morgnar, höstlöv som faller, strålande sol och riktigt ljumna eftermiddagar. Nästan sådär så att man svettas när man går där i långbyxor. Själv kan jag faktiskt längta efter lite svalare, fina höstdagar. Jag gillar hösten med allt vad det innebär. Alla härliga färger i naturen. På jobb sjunger vi om Gubben Höst. Gubben höst som kommer med hösten, nyper i kinderna, målar regnmoln och planterar svamp. En härlig sång som så väl beskriver hösten :-)

Gubben Höst, tänk nu målar han, björken i gult,
och med regn-moln in-tvålar han, hela skyn så fult.
Se i kinderna nyper han, blommor och allt.
Under tröjorna kryper han, och det blåser kallt.
Våra rosor dem tjuvar han, ner i sin säck.
Våra näsor dem snuvar han, så de springer läck.
Ner ur grenarna skakar han, äpplen med hast.
Hela sommaren makar han, undan med sin kvast.
I vår hage spatserar han, och plockar blad.
Men små svampar planterar han, på sin promenad.

Hoppas att du har haft en bra måndag.
Kram till dig!

4 kommentarer:

  1. Åh vilken bild! Fantastisk!
    ..och nu fick jag tårar i ögonen när jag sjunger med i "Gubben höst"...den har jag helt glömt bort, men minnen från min barndom dyker upp nu! TACK Kaatzi ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Mm, jag gillar också hösten. När den kommer har man ju haft sommar rätt länge och det blir en växling till något annat. Den där gubben höst visan är jättefin. Tack för att du skrev ut texten. Kram

    SvaraRadera
  3. Vi får nog lov att njuta så länge det går av dessa härliga dagar :-)
    Tids nog fryser vi så vi hackar tänder ;-)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag älskar också hösten, dom lite kyligare friska mornarna tycker jag om! Sen när man går hem är det super varmt!

    Ha en skön helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥