onsdag 10 september 2014

En ledig dag mitt i veckan

Idag har jag varit ledig hela dagen. Jätteskönt och välkommet.
Kl 8.50 i morse hade jag tid på reumatologen för läkarbesök. Träffade min doktor som alltid är lika härlig. Hon har varit med mig i många år, ja alltsedan jag började på vuxenreumatologen när jag var 19 år så har jag haft den här läkaren. Hon är underbar på alla sätt.

Mina blodprover som jag lämnade i förrgår var bra. Mitt blodtryck var högt idag också och var oroande tyckte min läkare. Reumatiker har större benägenhet att utveckla hjärt/kärlsjukdomar. Just därför vill min doktor att behandling sätts in nu. Det är nu när jag har ett friskt hjärta och friska kärl som man måste behandla... Inte om 20 år när det kanske är för sent. På måndag ska jag kolla trycket igen och sedan ska jag träffa läkaren här på VC.

Sprutorna pratade vi också om, det är helt nytt och det finns ingen forskning på detta. Kan kännas lite nervöst som patient men det ska nog gå bra den här gången också. På fredag nästa vecka ska jag och första sprutan åka till Lund för att få undervisning i hur jag ska göra. Jag har ju gjort det här förr. Hade Enbrel och Humira i perioder när flickorna var små. Så det där med att ta sprutor själv det har jag gjort förr.

När jag var färdig hos doktorn så åkte jag till D, där jag bodde mina första 16 år i livet. Köpte blommor, promenerade ner till kyrkogården och planterade på pappas grav. Imorgon skulle han ha fyllt år.



Älskar att gå omkring vid kyrkan. Dels har jag många bekanta, vänner och släktingar som finns begravda här. Och dels har jag så många minnen från den här platsen, både bra och dåliga.

Jag satte mig på en bänk i solen en stund och bara slappnade av. Jätteskönt...

11 kommentarer:

  1. Visst är det skönt med en ledig dag i veckan det hade jag med idag...
    Jag håller med det är något speciellt att gå på kyrkogårdar, en speciell känsla...
    När jag besöker min mammas grav går jag alltid ett varv och kollar runt lite...
    Beklagar din pappas bortgång

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var välbehövligt igår. Ser dock fram emot jobb idag igen :-) Ha en fin måndag. Kram

      Radera
  2. Håller mina tummar och tår att blodtrycket sjunker så du slipper mer mediciner!
    Ja kyrkogården är så speciell, så vacker men ändå så skrämmande...❤️
    Stor kram K

    SvaraRadera
  3. Så skönt med en ledig dag för dig, och en lugn stund på kyrkogården. Så ung din pappa måste ha varit när han gick bort :-(
    Hoppas att ditt blodtryck är lägre nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han var ung. Bara 40 år när han dog :-( Jag har saknat honom i 18 år nu...
      Ja vi håller tummarna för det!

      Radera
  4. O jädrans ska du ta sprutorna själv?
    Det skulle jag aldrig klara av.
    Vad skönt att ha haft samma läkare under hela tiden och att du trivs med henne är ju ett + bra att ditt blodtryck kollas upp.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ska jag, i magen troligtvis.
      Ha en bra torsdag!
      Kram

      Radera
  5. Lediga dagar är underskattade. Jag är ledig idag och njuter av det. Skönt att du känner att du får bra hjälp och har haft samma läkare så länge. Ledsamt att din pappa gick bort så ung. Att gå omkring på en kyrkogård är vilsamt och manar till eftertanke. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du hade en skön ledig dag igår. Ha en fin fredag! Kram

      Radera
  6. Fick ont i magen. Väldigt för tidigt gick din pappa bort <3 . Beklagar.
    Kyrkor och kyrkogårdar är bra för själen, man är tyst och låter tankarna flöda.

    Kram

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥