måndag 26 juni 2017

Käkoperation - Svar till anonym

Under förra veckan fick jag en kommentar från en läsare som jag nu tänkte att jag skulle svara på. Jag hoppas att du som lämnade kommentaren tycker att det är ok att jag lägger upp den här!


Hur det gick till för mig. Ja jag vet inte hur precis du vill att jag ska vara? Jag hade väntat länge på att min käkledsprotes skulle bli färdigtillverkad. Den blev kvar i USA ganska länge. 
Jag åkte in på sjukhuset på morgonen, operationen tog ca 6 timmar. När jag vaknade så hade jag naturligtvis ont men det var (tack vare medicinering) uthärdligt. Jag fick erbjudande om att testa en kylmask som smärtstillande men den förvärrade det hela för mig. Jag hade slangar överallt och kateter. Låg på uppvaket i ganska många timmar faktiskt. Jag kräktes en hel del efter operationen, och då hade jag ändå fått antikräkmedel innan. Jag hade svalt en del blod och det var detta jag kräktes upp. På kvällen kom jag ner på avdelningen där jag faktiskt bara stannade en natt. Kl. 10 dagen efter operationen skulle jag på rond, där skrevs jag ut och gick hem med massvis av olika tabletter. Jag tog tabletter 12 olika tidpunkter under dygnet. Fick ha folk hos mig dagtid då jag inte kunde vara ensam. Hade svårt för att hålla reda på alla tabletter också och när de skulle tas. Smärtan var som värst den första månaden innan jag fick kontroll på det hela.

Huvudet var rejält svullet. Jag var mer eller mindre förlamad från näsan till bakhuvudet, så halva huvudet var avdomnat. Jag hade enorma smärtor nattetid och att ligga ner var nästan omöjligt de första 4-5 veckorna. Det jag inte hade reflekterat över innan operationen var att jag inte skulle kunna blinka eller använda ögat som vanligt efter operationen. Fortfarande idag drygt 10 veckor efter operationen är jag förlamad i halva ansiktet. Jag har ingen känsel alls vid ögat och ut till örat. Även kinden och en stor del av ansiktet är förlamat och utan känsel. Detta är något som kan sitta i 3-6 månader. Under operationen testade kirurgerna så att mina nerver fungerade (vilket de tydligen gjorde). Men tålamod över att känsel och funktion ska komma tillbaka börjar tryta nu...

Gällande funktionen, att kunna gapa osv. Innan OP kunde jag gapa knappt 1 cm. I dagsläget kan jag gapa ca 2,5 cm. Jag upplever fortfarande att det är svårt med mat och att äta vissa saker. 

Har du fler frågor så bara fråga på! Jag svarar gärna.

Jag önskar dig lycka till med operationen!

Kram K

2 kommentarer:

  1. oj, det låter som en besvärlig operation. Kommer du kunna öppna munnen mer framöver?

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för svaret och så klart att det är ok att du lägger upp den!
    Lite orolig är man ju så klart helst eftersom jag kommer att byta ut båda sidorna på en gång men jag hoppas i alla fall på att det ska ta slut med denna operationen.
    Lycka till i framtiden!
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥