torsdag 12 februari 2015

Recept

Tänkte bjuda på receptet på bullarna som jag brukar baka när vi har soppa.


Tekakor/Bullar med havregryn
Ett mycket älskat recept från 60-talet.
Ca 20 stycken

2½ dl havregryn
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk ljus sirap
50 rumsvarmt smör
1 tsk salt
1 dl solroskärnor
ca 600 g vetemjöl

1. Häll havregrynen i en skål och tillsätt rumsvarm mjölk. Låt stå ca 30 min.
2. Häll havregrynsblandningen i en köksmaskin, smula ner jäst och tillsätt sirap, smör, salt, solroskärnor och nästan allt mjöl.
3. Låt jäsa ca 30 min.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Rulla till bollar eller trekanter och lägg på plåt med bakplåtspapper.
5. Låt jäsa 30 min.
6. Pensla med ägg strö på frön, jag tog linfrön just idag..
7. Grädda mitt i ugn ca 7-8 min i 225 grader.

2 kommentarer:

  1. Nämen mums!! :)

    Ha en bra dag eller kväll är det ju nu :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet :-)
    Låter gott! Kan tänka mig att de blir saftiga :-)
    Ha eb fin kväll
    kram

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥