lördag 14 februari 2015

En sekundär sjukdom

I måndags var jag på ögonkliniken. Fick svar på varför mina ögon har varit så besvärliga under en lång tid. Minst 1 år. Jag har hornhinneinflammation på båda ögonen. Dessutom stora torra reumatiska fläckar.

De tre första dagarna skulle jag droppa 1 gång i timmen med antibiotika. Dag fyra började jag smörja med en gel också 8 ggr/dag och antibiotikan 4 ggr/dag. Den här gelen som jag smörjer med gör att jag får dimsyn. Igår såg jag väldigt dåligt på mitt vänstra öga. Det resulterade i huvudvärk. Kronisk huvudvärk som jag har idag också tyvärr... Detta droppande/smörjande ska jag hålla på med i minst 8 veckor. Gelen resten av livet.

Blev lite bekymrad av det ögonläkaren sa så jag fick en telefontid med min reum-doktor i tisdags. Med tanke på ögonen + några andra problem som jag länge har gått med så är det ganska troligt att jag har fått en sekundär sjukdom, Sjögrens syndrom. Mindre roligt.

Ska på återbesök på ögonkliniken i början av mars. Då hoppas jag att ögonen ser bättre ut. I mars ska jag också på läkarbesök på reumatologen. Hoppas verkligen på att jag inte har ännu en diagnos. Det räcker bra med det jag redan har.

3 kommentarer:

  1. <3 <3 <3 Skickar många varma kramar

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna...
    Stor kram ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
  3. Nej, vad tråkigt... :-(
    Fast ändå skönt att man får svar och kan göra något åt det (även om det är tufft så klart).

    Kramar! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥