fredag 13 februari 2015

Dumlekakor

Hanna hade prov i svenska i onsdags om substantiv, adjektiv och verb. Idag kom hon hem och var jätteglad eftersom hon hade fått alla rätt på provet! 52 av 52 :-)
Det måste såklart firas. Så vi har bakat dumlekakor jag och Hanna.

Recept ca 20 stycken

200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning: 20 dumlekolor och 20 noblesse

1. Blanda samman alla ingredienser utom dumle och noblesse :-)
Gärna i matberedare.

2. Rulla degen till lagom stora kulor, lägg i aluminiumfolieformar.

3. Tryck ner en dumlekola i varje form.

4. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, 10-12 min.

5. När de är färdiga, ta ut ur ugnen lägg på en noblesse på varje kaka.


Hoppas att ni får en trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Åhh... dom där Dumle-kakorna.. Dom har allt... som jag inte borde äta.. ;) Men det får nog bakas en omgång nån helg. Ta med till jobb så dom kan äta upp alla utom de två jag unnar mig. Livsfarliga att ha hemma. Jag kan inte begränsa mig.

    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥