måndag 24 april 2017

Käkledsprotes - Postop dag 5

Fem dagar har passerat sedan operationen. Det var en stor operation som tog ca 7 timmar från start till slut. Kirurgerna (två stycken) jobbade bra och satte in min nya käkledsprotes på plats. Den är fäst med 14 små skruvar. Under operationen svalde jag ca 2 dl blod vilket gjorde att jag kräktes en del efteråt. Då jag inte kunde gapa så mycket så fick jag ha slangar genom näsan istället för munnen. Näsan är fortfarande väldigt öm och ond.

Jag har inte så mycket känsel i höger ansiktshalva och huvud. Nerverna till munnen och till ögat är väldigt trötta. Därav också lite hängiga, men detta kommer troligtvis att bli som vanligt igen. Det kan dock ta flera månader. Jag är också extremt svullen i huvudet/ansiktet. Huden stramar otroligt mycket.

Detta är den tuffaste operationen jag någonsin har gått igenom (och då är jag rutinerad med operationer kan jag säga).

Smärtan är fruktansvärd. Jag stoppar i mig massor av tabletter men de hjälper inte riktigt. När det är som värst så brakar jag ihop för att sedan samla ihop mig igen och ta mig igenom. Det finns inte så mycket annat att välja på...

På torsdag ska jag ta stygnen. Ganska många stygn.
Operationssåret går från strax ovanför örat och ner under hakan.

Jag lever på flytande och mosmat. Filmjölk, yoghurt, potatismos osv. Ska helst äta varannan timme och gärna mycket kolhydrater och fett i kosten.

Har fått flera blombuketter av familj, släkt, vänner och arbetskamrater.
Så vackra blommor som både doftar ljuvligt och som är vackra att vila ögonen på.


Jag kämpar på en dag i taget. Men det är tufft!!
Ibland undrar jag hur jag ska orka ta mig igenom detta...

4 kommentarer:

  1. Skickar en massa, massa styrkekramar

    SvaraRadera
  2. Åhhh sötnos, låter så fruktansvärt ont. Du har all rätt att braka ihop, ärligt så fattar jag inte hur du står ut... men iofs inget annat val men det gör det absolut inte lättare. Du är stark och har den bästa supporten runt dig, från mig får du massor med kramar :D
    Ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥