söndag 5 oktober 2014

Franskbrödbullar

Nybakat är alltid gott, speciellt på morgonen.
I morse rörde jag snabbt ihop en deg till franskbrödbullar.


Här kommer receptet.

Franskbrödbullar

Ingredienser:
125 g smör 
3 dl mjölk 
3 dl vatten 
50 g jäst 
3 msk socker 
1/2 tsk salt 
1,5 tsk bakpulver 
8-9 dl vetemjöl 


Pensling: 
Ägg 
Vallmofrön/sesamfrön 

Gör så här:
Smält smöret och rör ner mjölk och vatten. 
Låt bli fingervarmt. 
Smula ner jästen i en bunke och rör ner vätskan. Rör tills jästen löst sig. 
Tillsätt socker, salt, bakpulver och så mycket mjöl att degen blir lagom fast. 
Baka ut till 20 bullar. 
Låt jäsa på plåt under bakduk i 30 min. 
Vispa upp ägget och pensla. Strö på vallmo- eller sesamfrön. 
Grädda i 250 grader ca 8 min.

Smaklig spis :-)

3 kommentarer:

  1. Det är jättegot!
    jag brukar baka källarfranska när jag vill ha ngt snabbt. Inte heller dumt!

    Tack för receptet :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hembakat är godast, sällan köpe bröd hittar hem till oss!

    ha en bra dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥