måndag 10 juni 2013

Sommarlov

Nu är äntligen sjätte terminen på Malmö Högskola slut! Endast en termin återstår av utbildningen och jag är så stolt över att jag, trots alla berg och djupa dalar, har fixat det.

De första tre terminerna då jag läste så pressade jag mig så hårt att jag till slut gick rakt in i väggen. Samma dag då sista tentan var inskickad så satt jag och grät hysteriskt i bilen på ICA:s parkering. Jag var så utmattad och trött.. Där startade en mycket jobbig period på över 1 år då jag mådde mycket dåligt. Ändå kom jag till att må ännu sämre... I november genomgick jag en stor handoperation som var väldigt kämpig och jag tappade lusten till allt. Jag kände bara mörker runt omkring och det var jobbiga månader. Tiden från november 2011 då jag opererades i höger hand och fram till juni 2012 då jag opererades i vänster hand, är som ett mörkt svart hål då jag inte minns så mycket mer än hur jobbigt livet var. Det var inte bara tufft för mig utan också för de närmaste...

Men sedan fick jag hjälp, jättebra hjälp och det lyfte hela min tillvaro! Händerna läkte och skoven lugnade ner sig. När jag började i skolan förra hösten igen så var det med insikt om att aldrig pressa mig så hårt igen och att för en gångs skull (!!!) lyssna på min kropp. Och det har jag gjort.

I höstas läste jag två kurser och det gick bra, som förväntat. Under vårterminen har jag läste tre kurser. De två ordinarie kurserna på avancerad nivå och matematik på distans. Det har varit tufft emellanåt, men skillnaden har varit att jag har lyssnat på min kropp och tagit det hela med ro. Jag tror aldrig att jag har varit så strukturerad i mitt liv som jag har varit det sista året. Jag tror heller aldrig att jag faktiskt har mått så här bra! Men de sista intensiva veckorna har varit jobbiga. Tentor i två kurser samtidigt är inte att leka med, med andra ord, skönt att det är över för nu!

I fredags kväll då jag faktiskt trodde att sommarlovet hade startat så kom ett mail från min mattegrupp. Vår paruppgift var inte godkänd och skulle kompletteras. Så vi bokade en dejt igår kväll på Malmö Högskola. När jag efter flera timmar lämnade skolan (ca 21.00) så var det så vackert vid Orkanen att jag tog några bilder...





Solnedgången fick jag ta del av mer än en gång när jag satt på tåget hem.

Livet är underbart.
Ett liv utan kärlek är som ett år utan sommar och vad vore livet utan sommaren!
Nästa vecka är det Midsommar, en underbar tid inleds... dessutom blir jag ett år äldre. 
Trettioårs-åldern väntar. Ja jösses! Vart tog åren vägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥