söndag 4 december 2016

Barnreumatism - Käkledsprotes

Fjärde december, andra advent, tjugohundrasexton.
Jag har saknat min gamla blogg litegrann den sista tiden. Har flera gånger känt att jag verkligen skulle behöva skriva av mig litegrann...

Det har varit ett långt och intensivt år för min del sjukdomsmässigt (men också av andra anledningar som jag inte orkar skriva om just nu). Käkleden som jag skrev om förra hösten, för ett år sedan (Läs här). Den bråkar fortfarande. Hela våren bestod av ganska många besök i Lund där jag röntgades i olika maskiner för att kirurgerna skulle få så många och varierande bilder som möjligt av min käke. I oktober var jag på operationsinskrivning. Pratade med kirurgen, tog EKG osv. Lite småläskigt och för varje dag som går så byggs en ångest upp kring den här operationen.

I onsdags förra veckan fick jag äntligen (efter många turer) ett datum för när det hela ska ske. Den 7 februari. Det är en åtta timmar lång operation vi pratar om där min käkled på höger sida kommer att skiftas ut till en protes. Förhoppningsvis kommer jag att slippa kronisk huvudvärk, problem att tugga, prata och gapa efter operationen. Men återhämtningen efteråt är ganska lång och tuff, samt oerhört smärtsam. Jag har försökt läsa på, googla om den här typen av operation men det finns inte så mycket att läsa.

Det är en hel del komplikationer som kan uppstå också.. Det går ju några stora nerver i ansiktet. En nerv går till ögat och ögonbrynet, en annan nerv går till munnen. Dessa nerver kan skadas och då blir man lite förlamad i ansiktet. Min kropp har försökt försvara sig mot den aggressiva reumatiska inflammationen som finns i min käkled (båda käklederna faktiskt) så den har producerat egna ben (skelett). Det här skelettet har spridit sig och växt in i min ledkapsel. Detta gör att operationen blir ännu mer komplicerad.

För att skifta ämne...
Förra söndagen bakade jag saffransbullar med vit choklad i och saffransbiscotti. Strax efter halv åtta på kvällen torkade jag av det sista i köket och ställde i ordning allt. Kort därpå blev det adventsfika med glögg, bulle och pepparkakor. Precis som det ska vara!



Hoppas att ni har haft en mysig andra advent.

5 kommentarer:

  1. Roligt att du är tillbaka! Jag hoppas att du blir kvar :-) Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Hello!! :)
    Men usch vad jobbigt med käken men det kommer med all säkerhet att gå bra :D

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas det! Hur är det med dig? Saknar ditt bloggande :-)

      Radera
    2. Bara bra med mig! Jag saknar det också, lol

      Radera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥