måndag 12 december 2016

Rice Crisp-tårta

I fredags fyllde Tvåan 12 år. Vi hade kalas i lördags och åt efter Tvåans önskemål både smörgåstårta och tårta. Jag bakade en Rice Crisp-tårta. En farligt god och ganska söt tårta. Jag dubblade nedan recept och garnerade med både mörk och ljus choklad. Dock är tårtan ganska söt från början så den vita chokladen kan bli för bra :-) Otroligt god var den iallafall!



Recept ca 10 bitar

Botten
4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl Kellogg’s Rice krispies

Kräm
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
100 g smör

Garnering
4 dl vispgrädde
mörk eller ljus choklad

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 125 grader. Vispa vitorna till ett hårt skum.

2. Vispa ner sockret, lite i taget, när vitorna är färdiga.

3. Blanda försiktigt i Rice krispies.

4. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda marängen mitt i ugnen i 60–75 min. Låt den svalna.

6. Kräm: Sjud ihop alla ingredienserna i en kastrull till en tjock kräm. Se till att krämen inte bränner fast i botten. OBS den får inte koka!!

7. Dela kakan i två lika stora delar. Bred krämen på ena halvan och lägg på den andra halvan.

8. Vispa grädden och bred den på tårtan. Hyvla choklad med en osthyvel ovanpå.

8 kommentarer:

  1. Nu ska jag inte vara sån men trodde att Trean var yngre :-)
    Tårtan ser smaskig ut!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trött!! Haha!
      Tvåan ska det såklart vara :-)
      Kram

      Radera
  2. Den där tårtan är supergod, min man beställer alltid den :) Kram Suss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med, den är fantastisk :-) Kram

      Radera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥