onsdag 27 december 2017

Reflektion av 2017

Så har ännu ett år nått sitt slut och ett nytt tar snart sin början. Det är med andra ord dags att summera året som gått och blicka framåt mot det som kommer.


  • Huset och trädgården
Innan sommaren fick vi bytt staketet i trädgården. Det trallade verkligen på sista versen. Vi fick hjälp av en vän som var duktig på sin sak. Under hösten körde vi en renovering av barnens rum, de flyttade runt (skiftade rum) och vi målade och köpte nya möbler. Nöjda barn - nöjda föräldrar.

  • Resor
Två tillfällen har det blivit på Ystad Saltsjöbad och SPA i år. Under sommaren var vi i stugan och njöt. Det bar också av till Kreta i två veckor. I augusti var vi på Tivoli (Köpenhamn) med familjen och min mamma och styvpappa. I september åkte jag och maken till Royal arena (Danmark) för att se Metallica. 

  • Familjen
Det har varit ett omtumlande och väldigt tufft år för familjen. I mars blev yngsta dottern utsatt för grov skada av en annan elev vilket ledde till att hon blev i princip blind på sitt ena öga. Vi var hemma lite mer än en månad med henne i samband med händelsen. I april blev jag själv opererad vilket också var väldigt påfrestande. Sonen trodde att jag skulle dö... Operationen gick bra men det är det värsta jag någonsin har varit med om. Smärtan jag upplevde går inte att beskriva i ord. Fortfarande idag, mer än 8 månader senare så är jag ännu förlamad i halva ansiktet och kan inte alls röra höger öga eller ögonbryn. Har heller ingen känsel i kind/öra. Kommer det någonsin att släppa?
Hela hösten har kantats av vårens händelser. När allt lugnar sig kommer reaktionerna fram... Främst den yngsta familjemedlemmen har haft det tungt.
  • Hälsa
Operationen nämnde jag tidigare här ovan. Hösten har varit lite mer turbulent sjukdomsmässigt. Sju veckors medicinstopp (pga infektion) gjorde att kroppen och lederna mådde mindre bra (läs: ballade ur helt). Träningen har jag helt pausat ifrån, långsamma promenader med podd/ljudbok är sedan ett tag, den bästa motionen jag vet. Men min reuma-läkare vill att jag kommer igång igen med mer pulshöjande träning. Jag var väldigt stel i flera leder (var på årskontroll i december). Röntgen av höfter, fötter/fotleder och händer/handleder samt nacke står på "att göra listan". Jag har fått kallelse men har inte tagit mig dit än... En dejt med ortoped (fötter) och handkirurg kommer också att ske i början av nästa år. Samt uppföljning på Käkkirurgen efter operationen.. Sitter ansiktsförlamningen fortfarande i då (vilket jag inte betvivlar) så ska jag remitteras till plastikkirurg (vad nu de kan hjälpa till med?).


Med det sagt så önskar jag er alla ett Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥