onsdag 3 oktober 2012

Träning vid barnreumatism

Jag läste ett blogginlägg nyss på Reumatikerförbundets träningsblogg som ni hittar här.
Det handlade om träning vid JIA.

Jag kunde fortsätta spela fotboll det första halvåret efter att jag fick min diagnos men sedan blev det omöjligt. Det är 16 år sedan och i dagsläget finns det mycket bättre behandlingar än vad jag hade tillgång till. 

Den behandling jag fick de första 6 åren var enbart inflammationshämmande (Naproxen) och smärtstillande (Panodil, Magnecyl). Några år senare fick jag börja med Methotrexat också vilket är en form av cellgift som man då tog i låg dos. Ca åtta tabletter varje onsdag var det som gällde för min del. 

Med det menar jag att det antal operationer och problem som jag genomgick då inte nödvändightsvis behöver existera idag. Idag finns det ju biologiska läkemedel. Och dessa har förändrat livet för många.

Den träning jag tyckte var allra bäst då det var simskola/vattenträning. Skonsamt för lederna och samtidigt ett roligt sätt att träna. Annars vill jag bara tipsa om att man får känna sig fram. Man lär sig sina begränsningar och lär känna sin kropp. Vissa saker funkar och andra går helt bort.

I dagsläget hoppas jag att idrottslärare runt om i Sverige är bättre utbildade och har en uppfattning om vad JIA är och hur det funkar. När jag gick i grundskolan och hade idrottslektioner så var det 9 av 10 gånger aktiviteter som jag inte kunde genomföra. Vet ni vad jag fick göra istället!


Jag fick gå 10 varv runt skolans område.... Kan ni gissa hur jag kände mig? Värdelös och simpel var bara några av känslorna.... Men det är 16½ år sedan nu och jag hoppas verkligen att dagens idrottslärare är mer informerade idag. Bara en sådan sak som att använda mjuka bollar på idrotten (för bättre greppförmåga) gör att många barnreumatiker kan delta.


2 kommentarer:

  1. JJättebra att du tar upp detta ämne. För även sjuka ska kunna känna sig värdefulla & kunna deltaga på idrotten efter sin förmåga :-)

    Det är ju självklart lika viktigt för alla att få röra på sig, att bli sedda & få ha en kul stund :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så bra att du tar upp det! Hoppas att många läser det och får sig en fundering!

    Hoppas att du får en fin helg!

    Kram

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥