onsdag 15 februari 2012

Det här med värme

Det är väldigt splittrat för reumatiker huruvida man trivs i värme eller kyla. Kylan går helt bort för mig men fuktig värme är lika illa faktiskt. Är det varmt och fuktigt så svullnar hela min kropp upp som en ballong.

När jag har ont så älskar jag värme. Men då menar jag värme iform av riskuddar, vete och värmedyna. Även paraffinbad är väldigt uppskattat. Som barn var jag alltid inne på reumatologen minst 2 gånger i veckan och doppade händerna i paraffin. Det är en ljuvlig känsla som sprider sig i hela kroppen. Paraffinbad används bl a för att öka blodcirkulationen, mjuka upp torra händer och för att lindra smärtan vid artrit och reumatism. Paraffinbad öppnar upp porerna och kapslar in värme och fukt i huden. Värmen ökar blodgenomströmningen och huden blir mjuk och sammetslen. Dessutom känns händerna betydligt mindre stela dagarna efter.

Vete finns att köpa i hälsokostbutiker. Jag har gjort egna vetekuddar som jag värmer i mikron. Men när det gäller onda händer och fingrar så är det allra bästa löst vete. Fyll ett örngott med vete, lägg in det i mikron tillsammans med ett glas vatten. Värm till lagom temp och sedan är det bara att njuta. Att sitta och gräva i varmt vete är helt underbart. Du jobbar med rörligheten samtidigt som du dämpar smärtan. 


Igår fick jag ett par mikrotofflor av mamma och P. De är fyllda med lavendel och linfrön. Och det är så sköna. Jag rekommenderar er inte att gå i dom. Men värm dom och kryp upp i soffan eller varför inte i sängen! Hur sköna som helst. Och ja, de ser stora ut... liknar björnfötter :-)



Man får testa sig fram och se vad som är bäst.
Många föredrar värme men vissa tycker bättre om kyla. Och den enda som kan avgöra vilket det är du. Lyssna på din kropp!



6 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Jenny och skriver just nu en artikel om hur det är att leva med barnreumatism som vuxen. Jag hittade din blogg via google och skulle vara jätteintresserad av en intervju med dig.
    Om du tycker att det känns intressamt så kontakta mig!
    Jag mailar över mina kontaktuppgifter på direkten.

    Det behövs fler som du! Vilket superinitiativ att starta en sådan här blogg.

    Med vänliga hälsningar
    Jenny Falk

    SvaraRadera
  2. Köpte ett par rosa "sockor" till dottern. Som rullstolsburen har hon galet kalla fötter o hon älskar sina doftande o varma flufftofflor.

    SvaraRadera
  3. Jag lider med dig, önskar att jag kunde ta din smärta om ens bara för en dag så du får vara helt utan. Min mormor var reumatiker också och fick det när hon var 17 år. På henne märkte man stor skillnad på just det som du skriver att kyla går inte alls, för varmt och klibbigt går bort lika mycket men hon gillade värmen när den var behaglig och bad mig ofta köra ut rullstolen på soldäck så hon fick känna solens strålar och se alla barnen leka.

    Tack för avtrampet i min blogg, utan det hade jag inte hittat hit och här stannar jag.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Dom ser ju sköna ut
    Va rädd om dig

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har haft barnreumatism sen jag var åtta år och blev sen friskförklarad när jag fyllde 11-12år. Dock kom sjukdomen tillbaka och jag kommer nog inte bli frisk igen. Tänkte bara säga att jag förstår och känner igen mig vad du går igenom. Häng i tjejen!

    krigszonen.blogg.se

    SvaraRadera
  6. Vilka mysiga inneskor!
    Min kropp kräver värme när smärtorna är som värst. Minsta lilla drag eller kyliga vindar kan då helt fördärva min dag. Men det gäller att vara positiv och lösa problemen efter hand som de kommer.
    Är väldigt imponerad av dig och tycker att du driver en fantastisk blogg. Hoppas att du fick tag på ett rosa armband!!!
    Kram♥

    SvaraRadera

Tack så hjärtligt!
Svar på din kommentar får du här ♥